Lähtötilanne ja asiakkaan haasteet
Yritys on yksi Pohjoismaiden sekä Keski- ja Itä-Euroopan johtavista konevuokrausyrityksistä.
Merkittävä osa yrityksen asiakkaista toimii rakennusalalla, mutta joukkoon kuuluu myös asennusyrityksiä, teollisuuslaitoksia, telakoita sekä valtakunnallisia ja paikallisia viranomaisia.
Yritys oli kokenut nopeaa liikevaihdon kasvua, jonka myötä myös työntekijöiden määrä oli lisääntynyt, mutta prosesseja, toimintatapoja, johtamisjärjestelmiä ja KPI-mittareita ei ollut kehitetty kasvun rinnalla.
Tarkasteltava liiketoimintayksikkö työllistää noin 300 henkilöä.
Mantecin ratkaisu (toteutusvaihe)
Alkuanalyysin aikana Mantec arvioi yrityksen käytäntöjä, suoritti tilastollisia ja toiminnallisia selvityksiä ja havaitsi merkittäviä kehitysmahdollisuuksia:
- Organisaation osien uudelleenorganisointi, erityisesti roolien ja vastuualueiden selkiyttäminen.
- Läpimenoaikojen lyhentäminen osastojen välistä yhteistyötä parantamalla.
- Johtamisjärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto, mukaan lukien KPI-mittarit ja yrityksen sisäisten kokousten rakenteen määrittäminen.
- Best Demonstrated Practice (BDP) -mallin ja standardoitujen toimintatapojen (SOP) käyttöönotto työpajoissa.
- Työprosessien suunnittelun ja varastonhallinnan parantaminen työpajoissa.
- Myyntikeskeisyyden lisääminen roolien ja vastuiden selkiyttämisen sekä hinnoittelurakenteen ja seurantatyökalujen kehittämisen avulla.
- Tiimirakenteen suunnittelu ja esimiestason koulutus.
- Laitteiden koordinoinnin keskittäminen eri maantieteellisten alueiden välillä erikoislaitteiden käyttöasteen kasvattamiseksi
Tulokset
Toteutus oli onnistunut, ja asiakas pystyy nyt:
- Saavuttamaan enemmän pienemmällä henkilöstömäärällä, paremman työprosessisuunnittelun, toimintatapojen sekä työpajojen selkeiden roolien ja vastuiden ansiosta.
- Tekemään selkeämpiä päätöksiä uuden johtamisjärjestelmän, KPI-mittareiden ja seurantakokousten ansiosta, mikä auttoi johtoa luomaan yhtenäisen näkemyksen liiketoiminnasta ja hallitsemaan poikkeamia.
- Rakentamaan pohjan tulevalle ISO-sertifikaatille, koska liiketoimintaprosessit dokumentoitiin asianmukaisesti.
Projektin lopussa asiakas oli paremmin valmistautunut kohtaamaan myös tulevat haasteet, mm. parantuneen yrityskulttuurin ja uusien liiketoiminnan rakenteiden ansiosta. Mantecin ratkaisut johtivat virtaviivaisempaan, tehokkaampaan ja skaalautuvampaan liiketoimintamalliin, joka mahdollisti sekä lyhyen aikavälin säästöt että pitkäaikaiset toiminnalliset parannukset.
Kokonaisuudessaan saavutetut säästöt olivat 1,3 miljoonaa euroa.
Ota yhteyttä ja selvitä, miten voimme auttaa sinun yritystäsi: mantec@mantec.eu