Pullonkauloista läpimurtoihin: päivittäisen toiminnan kehittäminen toi yli miljoonan euron vuosisäästöt

13 toukokuun, 2025

Mitä jos avain yli miljoonan euron vuotuisiin säästöihin piilisikin jo nykyisessä arjen toiminnassasi? Juuri näin kävi, kun globaali lämmönsiirtoteknologian markkinajohtaja ryhtyi yhteistyöhön Mantecin kanssa. Yrityksen haasteena olivat markkinaosuuden lasku ja rakenteelliset tehottomuudet. Tilanteen kääntämiseen ei tarvittu uutta tuotetta, vaan uudet toimintatavat: selkeämmät prosessit, vahvempi johtaminen ja paremmat käytännöt arjen tekemisessä.

Vain neljässä kuukaudessa muutos ylitti odotukset. Tuloksena: entistä ketterämpi organisaatio ja yli miljoonan euron vuosittaiset säästöt.

Lähtötilanne

Asiakkaalla, globaalilla laadukkaiden lämmönsiirtotuotteiden valmistajalla, oli takanaan useita haastavia vuosia, joihin kuului markkinaosuuden laskua ja heikko kyky sopeutua markkinoilla tapahtuneisiin muutoksiin.

Vaikka tuotteen laatu oli pysynyt vahvana, varsinainen haaste oli muuttunut:  Kyse ei ollut enää vain oikeiden asioiden tekemisestä,  vaan siitä, että ne tulisi tehdä tehokkaammin, muuttamalla koko organisaation käyttäytymistä ylimmästä johdosta työnjohdon ja operaattoreiden tasolle asti.

Analyysi

Analyysivaiheessa Mantec toteutti kattavan, koko organisaatiota koskevan selvityksen parannuskohteiden tunnistamiseksi ja potentiaalin hyödyntämiseksi.

Toimenpiteisiin kuului:

  • Kaikkien prosessien kartoittaminen tilausvaiheesta toimitukseen
  • Tuotantotutkimuksia, mukaan lukien asetusaikojen analysointi  (Asetusaika on aika, joka tarvitaan tuotantolinjan tai -laitteiston siirtämiseen yhden tuotteen valmistuksesta toiseen)
  • Johtamisjärjestelmän syvällinen tarkastelu
  • Johtamiskäyttäytymisen havainnointi kaikilla organisaatiotasoilla

Analyysin perusteella käynnistettiin kolme suurta kehitysosiota, joita lähdettiin viemään eteenpäin yhteistyössä asiakkaan oman henkilöstön ja Mantecin asiantuntijoiden kanssa.

Toteutus

A. Johtaminen

Keskeiset haasteet: Puutteellinen viestintä ja epäselvät vastuut – erityisesti prosessien rajapinnoissa

Ratkaisut:

  • Johtamisrakenteiden, roolien ja vastuiden määrittely
  • Service Level Agreementien (SLA) käyttöönotto
  • Osaamisvaatimusten määrittely
  • Jatkuvan parantamisen rakenteen kehittäminen

B. Tuotanto

  • Operaattoreita koulutettiin asetusten optimoinnin periaatteisiin, painottaen ymmärrystä ja omistajuutta
  • Käyttöön otettiin SMED-menetelmä asetusaikojen lyhentämiseksi ja käyttöasteen kasvattamiseksi
  • Tuotannon suunnittelua parannettiin

Yhteisvaikutuksena:

  • Työkuorman tasaisempi jakautuminen viikkotasolla ja resurssien parempi tehokkuus
  • Vähemmän asetuksia ja sujuvampi tuotantoprosessi
  • Selkeämmät roolit ja vastuut

C. Prosessit

  • Analyysi vietiin yksityiskohtaisemmalle tasolle, jossa tunnistettiin ei-arvoa tuottavia toimintoja

Prosesseja virtaviivaistettiin:

  • Siirtämällä tehtävät oikeisiin paikkoihin
  • Selkeyttämällä rajapintoja SLA-sopimusten avulla
  • Ottamalla käyttöön samanlainen suorituskykymittaus hallinnollisissa prosesseissa kuin tuotannossa
  • Parantamalla joustavuutta ja resurssien optimaalista käyttöä

Tulokset

Vain neljän intensiivisen kuukauden jälkeen projekti ei ainoastaan saavuttanut tavoitettaan, vaan ylitti ne.

  • Johtoryhmä kehittyi merkittävästi, erityisesti rakentavien ristiriitojen käsittelemisessä ja poikkitoiminnallisen vastuunoton osalta
  • Käyttöön otettiin useita johtamista tukevia työkaluja
  • Suorituskykymittarit määriteltiin uudelleen keskittymään olennaiseen
  • Korjaavat toimenpiteet nopeutuivat ja perustuvat jatkossa dataan

Lopulta projekti toi asiakkaalle yli miljoonan euron vuosittaiset säästöt


SANASTOA:

Asetus – tuotantoprosessin vaihtaminen esimerkiksi tuotteesta toiseen

SMED (Single-Minute Exchange of Die) – lean-tuotannon menetelmä, jonka tavoitteena on minimoida asetusaika eli aika, joka kuluu tuotantoprosessin vaihtamiseen esimerkiksi tuotteesta toiseen.

SLA (Service Level Agreement) – palvelutasosopimus on dokumentoitu sopimus, joka määrittelee palvelun tarjoajan ja tilaajan väliset odotukset, vastuut ja mitattavat palvelutasot


Mietitkö, millaista hyödyntämätöntä potentiaalia piilee organisaatiosi arjen toiminnassa? Keskustellaan, miten voisimme vapauttaa sen. Ollaan yhteydessä: mantec@mantec.eu

Haluatko tietää lisää?